Саопштење о активнoстима СУРС-а поводом портала ЗДРАВИТАС

Министарство просвете је током септембра месеца 2024. године обавестило школе о покретању Пројекта Здравитас. Након обавештавања о пројекту ЗДРАВИТАС, током септембра и октобра месеца 2024. године, наставници разредне наставе из свих крајева Србије су се обратили својим локалним учитељским друштвима и Савезу учитеља Републике Србије као кровној организацији за додатне информације. У складу са тим, Савез учитеља Републике Србије је предузео низ корака са циљем да артикулише ставове својих чланова, добије мишљење наставника разредне наставе, али и других запослених у школама и да дефинише конструктивне предлоге за превазилажење насталих проблема у реализацији пројекта ЗДРАВИТАС:
  1. Покренуто је истраживање са циљем да испита ставове запослених у школама о самом пројекту, али и о начинима на које је његова реализација планирана. Анкетирање је спроведено у периоду од 2. до 20. октобра.
  2. Пресек резултата истраживања је представљен у саопштењу Савеза учитеља Републике Србије 4. октобра 2024. године.
  3. На Скупштини Савеза учитеља Републике Србије одржаној 19. октобра 2024. године у Београду, разматрано је спровођење активности у оквиру пројекта ЗДРАВИТАС и формирана је комисија која је добила задатак да на основу дискусије и предлога изнетих на Скупштини дефинише закључке и препоруке које ће Савез учитеља Републике Србије представити Министарству просвете.
  4. Представници Савеза учитеља Републике Србије су присуствовали састанку који је организовало Министарство просвете 29.11.2024. године на коме су представили ставове СУРС-а. Овом састанку су присустовали и представници Српског савеза професора физичког васпитања и спорта. На састанку су, кроз презентацију Министарства просвете, представљене основне информације о порталу Здравитас и предности које он доноси, анализирани подаци добијени у оквиру истраживања Савеза учитеља Републике Србије и презентовани закључци са претходно одржаног састанка са представницима репрезентативних синдиката.
Савез учитеља Републике Србије заступа следеће ставове:
  1. Наставници разредне наставе су мишљења да је евидентирање података о телесном и моторичком статусу ученика у оквиру портала Здравитас додатно  оптерећење у смислу административних послова. Лично ванинституционално ангажовање наставника (преузимање параметара из Поште)  и коришћење личних докумената (личне карте) је неприхватљиво. Тиме се наставници доводе у ситуацију да преузимају личну одговорност за унос података о телесном и моторичком статусу ученика на портал Здравитас, што би могао бити разлог да према наставницима који су у својству физичког лица унели податке о деци родитељи покрену тужбу.
  2. Представници Министарства просвете су на састанку нагласили да је за правно заступање у случају тужби против школа, директора и/или наставника задужена правна служба школа и Министарства просвете. Потребно је да Министарство просвете да јасна и недвосмислена упутства школама и наставницима како треба поступати када родитељи кажу да не желе да подаци њихове деце у било ком облику буду унети на платформу.
  3. Евидентирање података о телесном и моторичком статусу ученика потребно је интегрисати у електронски дневник. Надоградњом постојеће платформе ЕсДневика омогућити да наставници разредне наставе, односно наставници физичког и здравственог васпитања податке о праћењу телесног и моторичког статуса ученика евидентирају у постојећем електронском дневнику чиме би се избегле додатне административне радње и родитељима омогућио увид у унете податке о деци. Као прелазно решење потребно је обезбедити могућност коришћења школског налога преко кога би податке о телесном и моторичком статусу ученика у портал Здравитас уносило овлашћено лице које именује директор школе, што је, према уверавањима која смо добили из Министарства просвете, прихваћено и спроведено.
  4. Обезбедити услове за добијање релевантних и упоредивих података о телесном и моторичком статусу ученика кроз опремање свих школа инструментима, опремом и реквизитима потребним за праћења телесног и моторичког статуса деце, како би се обезбедило да се резултати праћења и мерења утврђују на једниствен и валидан начин, чиме би се омогућило да добијени резултати буду упоредиви, а што би био услов да касније анализе и препоруке за унапређивање телесног и моторичког статуса деце буду релевантне и утемељене на валидним подацима. У складу са тим, Савез учитеља Републике Србије препоручује Стручним већима за разредну наставу да се обрате школи писаним захтевом за обезбеђивање инструмената за мерење, опреме и реквизита које школе не поседују, а потребни су за спровођење батерија тестова за праћење физичког развоја и моторичких способности предвиђених Приручником за праћење физичког развоја и развоја моторичких способности ученика у настави физичког васпитања (Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, 2016).
Scroll to Top