Министарство просвете је током септембра месеца 2024. године обавестило школе о покретању Пројекта Здравитас. Након обавештавања о пројекту ЗДРАВИТАС, током септембра и октобра месеца 2024. године, наставници разредне наставе из свих крајева Србије су се обратили својим локалним учитељским друштвима и Савезу учитеља Републике Србије као кровној организацији за додатне информације. У складу са тим, Савез учитеља Републике Србије је предузео низ корака са циљем да артикулише ставове својих чланова, добије мишљење наставника разредне наставе, али и других запослених у школама и да дефинише конструктивне предлоге за превазилажење насталих проблема у реализацији пројекта ЗДРАВИТАС:
-
Покренуто је истраживање са циљем да испита ставове запослених у школама о самом пројекту, али и о начинима на које је његова реализација планирана. Анкетирање је спроведено у периоду од 2. до 20. октобра.
-
Пресек резултата истраживања је представљен у саопштењу Савеза учитеља Републике Србије 4. октобра 2024. године.
-
На Скупштини Савеза учитеља Републике Србије одржаној 19. октобра 2024. године у Београду, разматрано је спровођење активности у оквиру пројекта ЗДРАВИТАС и формирана је комисија која је добила задатак да на основу дискусије и предлога изнетих на Скупштини дефинише закључке и препоруке које ће Савез учитеља Републике Србије представити Министарству просвете.
-
Представници Савеза учитеља Републике Србије су присуствовали састанку који је организовало Министарство просвете 29.11.2024. године на коме су представили ставове СУРС-а. Овом састанку су присустовали и представници Српског савеза професора физичког васпитања и спорта. На састанку су, кроз презентацију Министарства просвете, представљене основне информације о порталу Здравитас и предности које он доноси, анализирани подаци добијени у оквиру истраживања Савеза учитеља Републике Србије и презентовани закључци са претходно одржаног састанка са представницима репрезентативних синдиката.
Савез учитеља Републике Србије заступа следеће ставове:
-
Наставници разредне наставе су мишљења да је евидентирање података о телесном и моторичком статусу ученика у оквиру портала Здравитас додатно оптерећење у смислу административних послова. Лично ванинституционално ангажовање наставника (преузимање параметара из Поште) и коришћење личних докумената (личне карте) је неприхватљиво. Тиме се наставници доводе у ситуацију да преузимају личну одговорност за унос података о телесном и моторичком статусу ученика на портал Здравитас, што би могао бити разлог да према наставницима који су у својству физичког лица унели податке о деци родитељи покрену тужбу.
-
Представници Министарства просвете су на састанку нагласили да је за правно заступање у случају тужби против школа, директора и/или наставника задужена правна служба школа и Министарства просвете. Потребно је да Министарство просвете да јасна и недвосмислена упутства школама и наставницима како треба поступати када родитељи кажу да не желе да подаци њихове деце у било ком облику буду унети на платформу.
-
Евидентирање података о телесном и моторичком статусу ученика потребно је интегрисати у електронски дневник. Надоградњом постојеће платформе ЕсДневика омогућити да наставници разредне наставе, односно наставници физичког и здравственог васпитања податке о праћењу телесног и моторичког статуса ученика евидентирају у постојећем електронском дневнику чиме би се избегле додатне административне радње и родитељима омогућио увид у унете податке о деци. Као прелазно решење потребно је обезбедити могућност коришћења школског налога преко кога би податке о телесном и моторичком статусу ученика у портал Здравитас уносило овлашћено лице које именује директор школе, што је, према уверавањима која смо добили из Министарства просвете, прихваћено и спроведено.
-
Обезбедити услове за добијање релевантних и упоредивих података о телесном и моторичком статусу ученика кроз опремање свих школа инструментима, опремом и реквизитима потребним за праћења телесног и моторичког статуса деце, како би се обезбедило да се резултати праћења и мерења утврђују на једниствен и валидан начин, чиме би се омогућило да добијени резултати буду упоредиви, а што би био услов да касније анализе и препоруке за унапређивање телесног и моторичког статуса деце буду релевантне и утемељене на валидним подацима. У складу са тим, Савез учитеља Републике Србије препоручује Стручним већима за разредну наставу да се обрате школи писаним захтевом за обезбеђивање инструмената за мерење, опреме и реквизита које школе не поседују, а потребни су за спровођење батерија тестова за праћење физичког развоја и моторичких способности предвиђених Приручником за праћење физичког развоја и развоја моторичких способности ученика у настави физичког васпитања (Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, 2016).